Ledenlogin

Mooie resultaten voor de Vlaamse uitgevers op de Frankfurter Buchmesse

De Vlaamse uitgevers op de Frankfurter Buchmesse maken Vlaanderen zichtbaar in de wereld. Ze verenigen zonder schroom traditionele kwaliteit met innoverende ondernemingsdrang.Met China als gastland en de vele seminaries en lezingen over de digitale uitdaging in het boekenvak gaat de 61ste Buchmesse de controverse en discussie niet uit de weg. Angela Merkel zette meteen de toon door aan de vooravond van de Buchmesse op te roepen om (digitale) auteursrechten beter te respecteren. Vanwege de recessie werden minder uitgevers van overzee verwacht, maar tegelijk vond in Frankfurt de eerste Europese première van 'Tools of Change for Publishing' (TOC) plaats, de belangrijkste Amerikaanse conferentie over innovatie in de uitgeverswereld.De Buchmesse vat met het motto van dit jaar, 'Tradition Innovation', de wereldwijde stemming dan ook uitstekend samen; getuige ook de Vlaamse vertegenwoordiging op deze hoogmis van het wereldwijde boekenvak.Een aantal Vlaamse uitgevers, zoals Ballon Media, Brepols en Peeters, zijn aanwezig met een eigen stand; de collectieve stand van de Vlaamse Uitgevers Vereniging (VUV), herbergt met de steun van Flanders Investment Trade (FIT), dit jaar veertien uitgevers, waaronder het Davidsfonds, Leuven Universitaire Pers, Pelckmans en Van In. De dubbele inzet op traditie en innovatie is al terug te vinden op die collectieve stand die, in navolging van de Antwerpse Boekenbeurs, inzet op 'groen licht'. De stand, die de traditionele kwaliteit van het Van Eyck-koppel Arnolfini koppelt aan de hippe 'grüne Tasche', wordt daardoor niet alleen een stuk draaglijker qua temperatuur voor standhouders en bezoekers; hij wordt ook figuurlijk 'groener' door een met tweederde verminderd elektriciteitsgebruik. De VUV pakt uit met een heus 'exportdossier' waarmee de uitgeverijen ontegensprekelijk demonstreren hoe 'Vlaanderen in Actie' al volop gerealiseerd wordt in het uitgeversvak. Ondernemen, innoveren en internationaliseren staan al langer op de agenda van de 'Publishers from Flanders', zie de indrukwekkende honderden afspraken die de Vlaamse uitgevers in Frankfurt hebben met buitenlandse uitgevers en toeleveranciers. Voor Abimo blijft Zuid-Korea een erg sterke partner, terwijl Zuid-Afrika een gloednieuwe markt vertegenwoordigt waarvan veel te verwachten valt. De innovatie van de fundel van Klein Konijn werkt uitstekend als marketinginstrument voor de blijvend succesvolle reeks. Abimo blijft ook onder de indruk van de zeer brede gamma van auteurs en illustratoren in Vlaanderen, die de traditionele reputatie uitstekend weet te verbinden met innoverende aantrekkelijkheid. Een mooi voorbeeld is de wereldwijde belangstelling voor Miss-Griezelverkiezing van Marc De Bel, een publicatie die artistiek aansluit bij de traditie van Jeroen Bosch. Zuid-Korea heeft al gekocht, de rest zal ongetwijfeld volgen.Acco concentreert zich op deze Buchmesse op de ontwikkeling van e-books. 'Digital solutions' bieden meer mogelijkheden voor de internationale distributie voor eigen Engelstalige uitgaven, vooral in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten waar sterk wordt ingezet op PoD (Printing on Demand). Ook zijn de rechten van Een gesloten boek van autismespecialist Peter Vermeulen verkocht aan het Franse De Boeck Université en het Frans-Canadese Chénélière.De reeksen Hopla en Nelly Caesar staan centraal voor Averbode Uitgeverij: waar de TV-reeksen zijn verkocht, onder meer in Scandinavië, Korea, Italië en Japan, zijn uitgeefcontracten gesloten, in de vorm van zowel rechtenverkoop als internationale co-edities. Net nu werd bekendgemaakt dat ook Australië de TV-reeks heeft aangekocht, een bericht dat net op tijd komt om ook deze, tot nog toe ongeëxploreerde, markt te verkennen op de Buchmesse.CEGO Publishers kreeg vooral vanuit Chinese en Japanse hoek aandacht voor zijn Axenpoppenkast en de Hopla-koffer. Het Zweede Hegas nam een optie op de Doos vol gevoelens; het Portugese Estudio Didactiro heeft Keuze-leuk gekocht; zelf kocht Cego een reeks activiteitsboekjes van Federstone House die perfect aansluit bij de eigen publicaties voor kleuterleidsters. Het Koreaanse Sigma en Luyk Books nam opties op Oortjes gesplitst oogjes geopend (over zintuigen en technologie) en op de Doos vol gevoelens, waarvoor ook Poolse uitgevers interesse tonen.Het geheim van de stem van de nachtegaal, winnaar van de prestigieuze Gouden Griffel 2009, blijft aanspreken: De Eenhoorn verkocht de rechten aan Noorwegen, Zweden en Denemarken. Ook het grote kartonboek Mijn familie. Een reis door de tijd kent succes en is al verkocht aan Frankrijk en Duitsland. Welterusten iedereen is zo vaak opgevraagd dat deals zeker te verwachten zijn na de beurs. Voor de internationale prijs van de Koreaanse catalogus, waarvoor wereldwijd 100 inzendingen genomineerd zijn, werden maar liefst zeven publicaties van De Eenhoorn geselecteerd. Die Keure mag zich verheugen in bijzonder veel internationale belangstelling voor haar math game Monkey Labs. Dit innoverende spel, ontwikkeld in samenwerking met een gamestudio, zet in primeur al de troeven van een interactief spel in voor educatieve doeleinden. De Engelstalige demo scherpt de aandacht voor de volledige versie die nu wordt ontwikkeld. Stichting Kunstboek versterkt op deze Buchmesse de contacten met in het bijzonder haar Aziatische partners en, sinds vorig jaar, Rusland voor zowel internationale distributie als co-edities. Opmerkelijk is ook de Franse belangstelling voor het culinaire fonds van Stichting Kunstboek.Academia Press verkocht de Duitse rechten van Eric Vanhouttes Wereldgeschiedenis aan Verlag C.H.Beck, terwijl Ottowa University Press partner wordt voor de Engelstalige publicaties van de peer review Ginkgo-reeks. Academia Press interesseert zich ook in de verdere ontwikkeling van OAPEN (Open Access in the European Environment).Beta-Plus stelt vast dat de Russische markt terug is van even (vanwege de recessie) weg geweest. De reeks Ma Déco (30 volumes), vorig jaar uitgebracht in samenwerking met Le Figaro, wordt op de Buchmesse in een Engelstalige versie wereldwijd gelanceerd; de Portugese versie is in ontwikkeling.Lannoo viert zijn honderdjarig bestaan ook op de Buchmesse met een gift bag die een mooi boek over Belgisch bier bevat en postkaarten van de meest succesvolle titels uit het internationale fonds. Vooral Carl De Keysers Congo belge en de nieuwe editie van African faces genieten alweer veel belangstelling. Met die laatste publicatie won Lannoo vorige week in Milaan de Top Applications Awards. Een belangrijk nieuw project is het World Book of Happiness waaraan meer dan 100 professoren wereldwijd meewerken. Ludion exploreert op de Buchmesse volop de mogelijkheden van de Magritte-merchandising. Ook de reeks De kunst van het kijken is een internationaal succesnummer. De nieuwe publicaties in deze reeks, onder meer over erotiek in de kunst, werden voorgesteld op de Buchmesse. Nu al hebben een tiental uitgeefpartners uit onder andere China, Japan, Korea, Spanje, Griekenland en de VS getekend voor in totaal meer dan 100.000 exemplaren. Het Mercatorfonds pakt uit met de volledig Vlaamse publicatie over één van dé Nederlandse iconen, Vincent Van Gogh. Op de Buchmesse kreeg het Mercatorfonds hoog bezoek van de Franse minister van Cultuur, Frédéric Mitterand, die bijzonder geïnteresseerd én op de hoogte bleek.De internationale werking wordt steeds belangrijker voor het Vlaamse boekenvak. Op de Buchmesse die jaarlijks zo'n 7.000 uitgevers, 10.000 journalisten en een 300.000 bezoekers begroet, vertegenwoordigen de aanwezige bedrijven Vlaanderen in de wereld. Traditionele sterkhouders als Clavis, Lannoo en Standaard Uitgeverij effenen de weg voor uitgeverijen die vooral de laatste vijf jaar hun internationale werking hebben uitgebouwd én voor complete nieuwkomers op de internationale markt zoals Uitgeverij Vrijdag en Lampedaire Uitgevers. De traditionele bescheidenheid maakt dat de economische waarde van deze sector niet altijd wordt erkend. Als één van de belangrijkste creatieve industrieën (groter dan de film- en de muziekindustrie in België) versterken de uitgevers op de Buchmesse de oproep tot een ook van overheidswege innovatieve benadering van de Vlaamse boekensector.